Uit verschillende onderzoeken blijkt dat steeds meer consumenten zich zorgen maken over ethische kwesties binnen de mode-industrie. Met het woord ‘ethisch’ wordt hier een verzameling uiteenlopende zaken aangeduid: arbeidersrechten, vliegtuigkilometers, het gebruik van chemicaliën in productie en verwerking, en de andere sociale en milieugevolgen die een product kan hebben voor mens, dier en milieu.
Deze pagina’s geven een overzicht van enkele initiatieven door de mode-industrie in reactie op de groeiende vraag naar ethische producten, en onderzoekt of deze initiatieven en de betrokkenheid van consumenten leiden tot betere arbeidsomstandigheden. Hierna komen de bekendste keurmerken aan bod: fairtrade en biologisch katoen. Omdat een groeiend aantal consumenten bezorgd is over de impact van de industrie op maatschappij en milieu, maken steeds meer modebedrijven gebruik van ethische boodschappen in hun marketing en PR. Daarom bespreken we ook de kansen en valkuilen van het communiceren van ethiek. Ten slotte wordt het concept slow fashion geïntroduceerd – niet alleen een andere manier van consumeren, maar ook van ontwerpen, produceren en leven.
|