Confrontatie Indonesische vakbondsleidster en Tommy Hilfiger Amsterdam
maandag, 08 februari 2010 14:24

TommySmallSamen met Schone Kleren Campagne eist ze een eind aan vakbondsonderdrukking.

Donderdag 11 februari bezoeken vakbondsleidster Emilia Yanti uit Indonesië en de Schone Kleren Campagne het hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam. Zij willen van de directie opheldering over vakbondsonderdrukking in een Indonesische fabriek waar Tommy Hilfiger kleding laat maken. Tommy Hilfiger heeft beloofd om de schendingen aan te pakken, maar komt zijn afspraak niet na.

In de fabriek zijn kledingarbeiders ontslagen omdat ze een vakbond hadden opgericht. Verschillende instanties, waaronder de Nationale Commissie voor Mensenrechten in Indonesië, hebben de schending van dit fundamentele recht veroordeeld. Ondanks protesten van de arbeiders en arbeidsrechtenorganisaties wereldwijd hebben de vakbondsleden hun baan nog steeds niet terug. In Nederland uitte vakbond FNV haar bezorgdheid. Tommy Hilfiger wees een uitnodiging voor een gesprek met hen af.

Emilia Yanti vertegenwoordigt de slachtoffers van de vakbondsonderdrukking in de fabriek. Zij was ooit zelf kledingarbeidster en is speciaal in Nederland om aandacht te vragen voor deze schrijnende kwestie. “Tommy Hilfiger is de belangrijkste speler in de fabriek. Het kledingmerk heeft de macht en verantwoordelijkheid om de problemen op te lossen, maar laat dat na. De arbeiders zijn monddood gemaakt”.

De Schone Kleren Campagne vraagt al twee jaar aan Tommy Hilfiger om actie te ondernemen. “Wij hebben samen met onze partnerorganisaties, waaronder het Amerikaanse Worker Rights Consortium en Oxfam Australia, constructieve oplossingen aangedragen. We willen nu van de directie horen wat hun plan is om een einde te maken aan de schendingen”, zegt Femke de Vries van de Schone Kleren Campagne.

De Schone Kleren Campagne werkt sinds 1989 aan betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde kledingindustrie. Het is een platformorganisatie waarbij o.a. de FNV, de Landelijke India Werkgroep, Stichting Max Havelaar, SOMO en de Filippijnengroep Nederland zijn aangesloten. De SKC is onderdeel van de Clean Clothes Campaign, die actief is in 13 Europese landen en een netwerk van 300 organisaties wereldwijd coördineert.

Rechterbalk_homepage_Ga_voor_goed_goed180120

Ga voor goed goed!

Lees hier wat jij kunt doen voor eerlijke kleding.
Waar vind ik schone kleren

Waar vind ik schone kleren?

Klik hier voor het antwoord op deze en meer veelgestelde vragen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of sms-acties.

Word donateur

Wij steunen de mensen die onze kleding maken. Help ons helpen!
Speel de Grote Klere Quiz

Doe iets leuks voor schone kleren met deze kruising van spelletjesavond, kledingruilfeestje en quizprogramma!